Határtalanul – Erdély

Aktuális Határtalanul! Hírek

Hetedik évfolyamos diákjaink 2025. április 1-je és 6-a között a Határtalanul pályázat keretében egy tartalmas programokkal teli erdélyi kiránduláson vehettek részt. A Határtalanul! program célja, hogy a magyarországi diákok személyes élményeken keresztül ismerkedjenek meg a külhoni magyarság életével, történelmével, kultúrájával, és erősödjön bennük a nemzeti összetartozás tudata. Az előkészítő órákon diákjaink megismerték a meglátogatott tájegységek történelmi múltját, és a régió etnikai sajátosságait, magyarságának múltját és jelenét. Ismertettük a diákokkal Székelyföld történelmét, a meglátogatandó terület etnikai arányait, a külhoni magyarsággal kapcsolatos tudnivalókat a „Barangoló digitális tartalomtár” használata segítségével. https://www.okosdoboz.hu/hu-HU/Hatarontuli
A kirándulás során rácsodálkozhattunk Székelyföld természeti csodáira (pl. Békás-szoros, Gyilkos-tó), történelmi emlékhelyeket látogattunk meg: Bánffyhunyad, Fehéregyháza, Bözödújfalu, Székelyderzs, Gyimesbükk-ezeréves határ, illetve jártunk Tamási Áron szülőházában Farkaslakán, és koszorút helyeztünk el sírhelyén. Számos, a vidéken még élő népi mesterség titkaival ismerkedhettünk meg (szalmakalap- készítés, sófeldolgozás, ruhaszövés, taplófeldolgozás, kürtőskalács-készítés). A székely emberek vendégszeretetét, kedvességét, ízes beszédét és humorát nap mint nap megtapasztalhattuk. Feledhetetlen,  élményekkel teli napokat tölthettünk együtt. 

Részletes programleírás

  1. nap – Bánffyhunyad: Kalotaszeg kapuja

Elsőként Bánffyhunyadon tettünk látogatást, ahol megtekintettük a híres református templomot, amely Kalotaszeg egyik legismertebb műemléke. A templom gótikus stílusú építészete, kazettás mennyezete és a jellegzetes harangtorony mély benyomást tett a tanulókra. A látogatás során idegenvezetőnk ismertette a térség történelmét és a helyi magyarság múltját, jelenét.

  1. nap – Korond: iskolalátogatás és táncház

Másnap Korondon találkoztunk a Korondi Magyar Nyelvű Általános Iskola diákjaival és pedagógusaival. Az iskolában barátságos légkör, közvetlen beszélgetések és közös játékos ismerkedés várt bennünket. A délután folyamán a korondi Művelődési Házban zenés folklórműsor és táncház keretében ismerkedtünk meg a székely néptánc és népzene világával. A résztvevő tanulók aktívan bekapcsolódtak a táncba, így testközelből élhették át a hagyományőrzés erejét.

  1. nap – Farkaslaka: megemlékezés Tamási Áronról

A harmadik napon Farkaslakára, Tamási Áron szülőfalujába látogattunk. A tanulók megkoszorúzták az író síremlékét, majd közösen elénekelték a Székely himnuszt. A megható pillanatok hozzájárultak a nemzeti identitás mélyebb átéléséhez, és lehetőséget adtak az elcsendesedésre, emlékezésre.

  1. nap – Csíksomlyó: lelki és történelmi feltöltődés

A program egyik lelki csúcspontja Csíksomlyó volt. Megtekintettük a híres kegytemplomot, majd rövid sétát tettünk a Nyeregbe, ahol a híres pünkösdi búcsút rendezik. A látogatás során a tanulók elmélyülhettek az egyházi és nemzeti összetartozás szimbólumának jelentőségében.

  1. nap – Székelyderzs: az élő középkor

Zárásként meglátogattuk a Székelyderzsi erődtemplomot, amely az UNESCO világörökség része. A középkori templom és az azt körülvevő védőfalak lenyűgöző módon idézték meg a múltat, miközben betekintést nyújtottak egy olyan közösség életébe, amely ma is aktívan használja ezt a szakrális és történelmi teret.

A kirándulás során tanulóink nemcsak új ismeretekkel gazdagodtak, hanem érzelmi és közösségi élményekkel is. A helyszínek történelmi és kulturális gazdagsága, valamint a személyes találkozások a külhoni magyar közösségek tagjaival erősítették a nemzeti identitásukat és nyitottságukat más magyar közösségek irányába. A program hozzájárult a diákok történelmi tudatának, kulturális érzékenységének és közösségi attitűdjének fejlődéséhez. A tanulmányút közösségformáló hatása is egyértelműen megmutatkozott: a közösen átélt élmények erősítették az osztályközösség összetartását és a diákok együttműködési készségét.

Köszönjük!

IMG_2407

kép 1 / 50